פסיכולוגיה כלבית

בשפה אנושית

אודות

טל ינקו - אילוף מקצועי, חינוך וטיפול התנהגותי

בוגר יחידת עוקץ (1991)

כשבתחילת שנות התשעים התקבלתי ליחידת הכלבנים "עוקץ", עדיין לא ידעתי שסבי עובדיה מוכתר שעלה מעירק באמצע שנות השלושים היה ממקימי היחידה ותחת פיקודה של ד"ר מנצ'ל הכלבנית המיתולוגית שברחה מציפורניו של היטלר עם סיפוחה של אוסטריה לגרמניה הנאצית.

זכרתי סיפורי ילדות של יחידה עם שם אחר "יחידת כלבי השיירות" שקמה מתחת לאפם של הבריטים וחבריה ביניהם סבי גם נעצרו על כך בסיום קורס הכלבנים הראשון שהתקיים בקיבוץ יגור ב1937.

ב1994 השתחררתי מהיחידה ברגשות מעורבים על חוויות לא קלות על שימוש בכלבים כאמצעי לחימה באירועים קיצוניים במיוחד וזאת בניגוד לתפקידים אחרים כמו גישוש והצלה או גילוי חומרי נפץ שבהם אתה לא נאלץ להקריב את חייו של כלבך הנאמן והאהוב בצורה בצורה כל כך מובנת מאליה… ואולי בשל כך בתחילת דרכי באזרחות לא רציתי לעסוק באילוף כלבים וגם לא חשבתי בהתאם לתדמית המקצוע באותם ימים כשאפשר בכלל להתפרנס מזה.

מה גם שבאותם ימים תחום זה נתפס לעיתים ככוחני ומקושר לשליטה בבעל חיים בשיטות אולי קצת.. מיושנות עם קונוטציה שלילית. אגב למרות שאני עוסק בזה כמה עשורים עד היום התואר מאלף/אילוף עדיין זר לי ואפילו נשמע לי עדיין מיושן כך שמי שקורא לעצמו מאמן/מחנך או מטפל התנהגותי נשמע לי נכון יותר!

עם שחרורי מהיחידה הבנתי שחינוך כלבי משפחה שונה מכלבי עבודה מגוון וקשה יותר אז פניתי לגורו של המאלפים בישראל באותם ימים ומי שהיה המאלף הראשי של היחידה בתקופתי "אבנר רז" ז"ל וכך הפכתי לסטודנט הראשון שלו בטרם הקים את ביה"ס הגדול והמתקדם ביותר להכשרת מאלפים. עם תחילת עבודתי באזרחות באמצע שנות התשעים הבנתי שהגישה הקלאסית/ החיובית חייבת להיות מכלול של כל הגישות הקיימות עם חשיבות יתרה על מעורבות בעלי הכלב בתהליך מתחילתו ועד סופו, בקיצור לאלף את הבעלים לאלף את הכלב כשגמישות מחשבתית ואלתור הנובעים מניסיון תוך כדי התהליך הם הסוד להצלחה!!!

מה גם שהתלהבות מגישה או שיטה אחת הם קיבעון לא מקצועי כך שאם אוכל להפוך "פסיכולוגיה כלבית לשפה אנושית" תוך שימוש נכון בתכונות ויצרים (בעיקר של הגזעיים) כך שיהיה קל יותר לבעליו של הכלב להבין את כלבו בכל מצב ולהגיב נכון, כך שכל כלב יוכל להיות כלב משפחה אוהב ורגוע ללא קשר לנוכחות המאלף…

כמובן שחשבתי כי זאת תהיה עבודה זמנית של חייל משוחרר עד שאדע "מה לעשות כשאהיה גדול…" ואחרי כמעט שלושים שנה אני עדיין חושב ככה וזה נחמד לי להרגיש עדיין… חייל משוחרר.

אילוף פרטי בבית הלקוח
חינוך גורים
אילוף ללא רצועה
התאמת הגישה לפי גזע הכלב
שיקום בעיות התנהגות וטיפול בתקשורת לקויה
קבוצות אילוף
הכנה לתערוכות גזע
הכשרת מאלפי כלבים

העקרונות שלי בתהליך

אהבה ויחס חם
למידה והכוונה מלאה
ניסיון של למעלה
מ-30 שנה
ניסיון של למעלה מ-30 שנה
תוצאות - יוצרים
שינוי אמיתי
תוצאות - יוצרים שינוי אמיתי

חשוב לי ללוות אתכם יד ביד עד להשגת התוצאה!

מאמרים

כלב ללא קו"ח
תחילת הדרך עם הגור
הצעד הראשון שלכם לאילוף מתחיל כאן

צור קשר